Bliv en bedre plejer ved at passe på dig selv

At pleje et familiemedlem eller en ven kan være meget givende, men også meget krævende. Under alle omstændigheder medfører det nogle ændringer i dit liv, ofte kombineret med nye følelser, som du aldrig har kendt til før. Nogle mennesker føler, at pleje af en pårørende er deres ansvar og ingen andres. Måske tør de ikke bede om hjælp eller tror ikke at andre kan give lige så god pleje som dem selv, eller måske vil den de plejer kun plejes af netop dem. Alle situationer er forskellige, men mange oplever, at deres følelser kan svinge mellem den kærlighed og tilfredsstillelse der er forbundet med plejen, til stor irritation over den indgriben plejen kan være i deres liv. Det kan føre til skyldfølelse, stress, vrede og udmattelse. 

Selvom der måske ikke er nogen grænse for, hvor meget pleje du vil give din nærmeste, er det vigtigt, at du også passer på dig selv. Hvis du ikke afsætter tid til dig selv og tilgodeser dine egne behov, vil din rolle som plejer bliver hårdere og mere udmattende, og det ender med, at den du plejer også kommer til at lide under det. Så sørg for, at du også selv får den tid og omsorg, du har brug for, for en del af dét at være en god plejer er at pleje sig selv godt. Reager på dine følelser, og tal om dem med en ven eller støttegruppe.

Det er helt i orden at bede om hjælp

Venner og familie er rigtig gode til at hjælpe og støtte, så du må aldrig føle, at de ikke gider hjælpe dig. Højst sandsynligt beundrer de dig for det du gør, og de vil måske gerne kunne bidrage på en eller anden måde. Det er ikke et svaghedstegn at spørge; det kan endda give dig den ekstra tid, du har brug for til at blive en bedre plejer.

Bed familiemedlemmer om at tage sig af nogle bestemte opgaver i hjemmet, eller på bestemte tidspunkter i løbet af ugen. Det er bedst at spørge, når hele familien er samlet, for folk er for det meste mere villige til at hjælpe, når de kan se, at andre også gør det. Lav en liste over, hvad folk har lovet. Du kan prøve at opfordre dem til at hjælpes ad to og to, hvis de ikke synes, de kan magte at hjælpe på egen hånd.

Tag imod dine venners tilbud om hjælp. Hvis du ikke har tid eller mulighed for at gå i butikker, og de skal derhen, er det sikkert ikke til nogen ulejlighed for dem at købe noget med til dig. Det kan endda være, at de vil hjælpe med nogle ting i hjemmet, som for eksempel at slå græs. Husk, at ikke al hjælp som du får af dine venner, behøver at være direkte relateret til den du plejer – alle slags bidrag kan give dig dyrebar tid til en pause. 

Del både gode og dårlige oplevelser

Vi ved alle sammen, at der både er gode og dårlige oplevelser, når man plejer én, der lider af inkontinens. Der er pinlige øjeblikke, sjove episoder og øjeblikke hvor du opdager, at det at give den bedst mulige pleje er et enormt tilfredsstillende privilegium. Hvis du deler disse ting, vil det hjælpe og opmuntre andre i en lignende situation, og det giver også dig mulighed for at fastholde en vis balance. Aftal et ugentligt eller månedligt møde med de familiemedlemmer eller venner, som hjælper med din pleje. Hvis du deler og taler om gode og dårlige oplevelser, kan du skabe et stærkt støttenetværk, hvor du kan få luft for dine frustrationer i forstående omgivelser.

Kanaliser vrede og frustration

Den person du plejer bliver måske frustreret over sig selv og lader det gå ud over dig. Hvis det sker, skal du huske på, at de aldrig selv har valgt at blive afhængige af dig. Det er noget de er blevet tvunget til, og det kan gøre dem kede af det. Prøv at blive vred på selve den medicinske lidelse i stedet for på den person, der prøver at affinde sig med den. Nogle gange kan en tredje person hjælpe med at få spændingerne til at forsvinde og dele byrden.

Skriv det ned

En af de ældste og bedste terapier til at klare både det gode og det dårlige, er at skrive det hele ned. Måske er det derfor, at dagbogsskrivning er sådan en gammel tradition. Efter en lang dag er du nok alt for træt til at skrive en hel roman, men én gang om ugen kan du prøve at skrive en liste over de ting der gik godt for dig og de ting der ikke gjorde. Se på de gode ting, og find ud af, hvordan du kan bygge videre på dem i ugen efter. Se så på de dårlige ting og på, om du kan få dem til at blive mindre.

Sæt dit eget helbred først

Der er ingen tvivl om, at en god plejer skal være i rimelig god form, så læg mærke til, når du ikke føler dig helt på toppen, og gør noget for at blive ved med at være frisk og rask. Det er nemt at forsømme ting som din kost, når du plejer en du holder af – tiden flyver, og måltider bliver indtaget i skyndingen. Så prøv at sørge for at få tre ordentlige måltider om dagen. Du får mere energi og får det meget bedre med dig selv.

En pause gør en virkelig stor forskel

Hvis tingene bliver for meget for dig, skal du ikke bare give dig selv skylden. Det tager tid at vænne sig til det nye ansvar og de nye måder at gøre tingene på. Det er især vigtigt at tage regelmæssige pauser fra plejen. Giv dig selv et klap på skulderen fordi du klarer det så godt, og vigtigst af alt – tag en pause en gang imellem, for du fortjener det.

Få lidt frisk luft

Det lyder måske som noget din bedstemor ville sige, men der findes bare ikke noget så godt som lidt frisk luft (når vejret tillader det). Selv fem minutters gang rundt om huset kan gøre humøret bedre og hjælpe med at få sat tingene i perspektiv. Prøv at komme udenfor hver dag for at give dit humør en vitaminindsprøjtning (og masser af D-vitaminer). Og husk også, at det samme gælder for den du plejer, så hvis han/hun har lyst til at komme lidt udenfor en gang i mellem, er det bare med at gøre det.

Forkæl dig selv

Prøv at forkæle dig selv lidt hver dag. Hver morgen skal du afsætte et tidspunkt på dagen, hvor du skal forkæle dig selv – et eller andet du kan glæde dig til. Det kan for eksempel være at spise en chokoladekiks kl. 15, drikke et glas vin om aftenen, eller et tage et langt, varmt bad. Uanset hvad det er, så planlæg det, hold det og nyd det.

Sørg for at være stolt over det du gør

Du arbejder så hårdt - men hvor ofte tænker du egentlig på alt det gode du gør? På grund af dig har din nærmeste det godt og får pleje med værdighed. Det er nemt at sidde fast i en rutine og glemme det. Så prøv at huske, at du skal være stolt af det du gør. Plejere er nogle helt særlige mennesker, som får samfundet til at fungere. Nogle gange skal du, din familie og dine venner mindes om dette.

Få ekspertråd fra hjemmeplejen i din kommune

Måske findes der allerede dagplejecentre for voksne i dit lokalområde. Hvis der gør, kan de give dig en mulighed for at overlade din nærmeste i trygge hænder, så du kan holde en pause i et par timer. En anden fordel er, at din nærmeste får en mulighed for at få lidt social kontakt. Mange af disse organisationer tilbyder transport og regelmæssige gruppeaktiviteter som for eksempel udflugter, og de fleste tilbyder også lidt spiseligt. Måske har de endda en mad-ud-af-huset service. Kontakt kommunen for at høre nærmere om, hvilke tilbud der er. Besøg TENA historier for at læse historier om, hvordan andre pårørende har gjort for at gøre det nemmere at pleje ens nærmeste.

Andre nyttige services er for eksempel apoteker, der bringer gratis ud, og nogle skoler, gymnasier eller ungdomsgrupper, som har specielle programmer for studerende/medlemmer. Hvis deres formål er at give en hjælpende hånd i lokalområdet, så kan det være, at de kan hjælpe dig.

Tjek hvilke rettigheder du har til at få hjælp

Måske har du ret til at få hjælp eller modtage økonomisk støtte eller refundering fra det kommunale. Tjek refunderingsreglerne og se, om du er berettiget. Hvis du er, skal du kontakte kommunens borgerservice eller hjemmeplejen.