Tips om bækkenbunden før og efter fødslen

Det er almindeligt for gravide og nye mødre at opleve små urinlækager. Du kan forhindre og forbedre situationen ved at træne din bækkenbund. Fysioterapeut og sexolog Paula Igualada-Martinez deler ud af sin viden til nybagte og gravide mødre for at hjælpe dem med at komme i gang.

Hvad du kan forvente dig, når du er gravid

Trangen til at tisse følger med det at blive nybagt mor. Det sker af flere forskellige årsager, kroppen flytter rundt på de indre organer for at give plads til det nye væsen og frigiver samtidig det muskelafslappende hormon progesteron som forberedelse til fødslen. Det betyder, at det tit er sværere at holde bækkenbundens organer på plads, og det kan medføre små lækager og trang til at tisse. Bækkenbundsøvelser er en nem, effektiv og god måde til at styrke dine muskler. 

Professionelle tips vedrørende bækkenbunden under graviditeten

Når du er gravid, er det nemmere at slappe af og få mest muligt ud af bækkenbundsøvelserne ved at ligge på siden. Det gør det nemmere at koncentrere sig om at styrke musklerne og samtidig undgå indvirkningen fra tyngdekraften ved at sidde eller stå. Du kan læse mere om bækkenbundsøvelser her.   

Hvad sker der efter fødslen?

I de første 1-2 uger efter fødslen vil du opdage, at du tisser meget hyppigere, fordi kroppen udskiller den ekstra væske, som blev holdt tilbage under graviditeten. Selvom du måske er virkelig god til at udføre dine bækkenbundsøvelser, mens du er gravid, er det ikke det hele, der bliver som før med det samme. Prøv at udføre øvelserne, mens du sidder ned og ammer dit barn. Det er normalt at være lidt øm forneden efter fødslen, så du kan begynde med forsigtige sammentrækninger af bækkenbunden. Stop, hvis det gør ondt. Du kan også begynde med blot at knibe sammen, når du løfter dit barn op.  
 
Det vigtigste er at fortsætte øvelserne – det kan tage op til 3 måneder, inden du mærker en forbedring. Hvis du føler, at øvelserne ikke virker efter 3 måneder, eller hvis du har spørgsmål, kan du tale med din læge og/eller fysioterapeut. 

Små lækager under graviditet og efter fødslen. Læs her

Lad os tale om det

Små lækager, eller ooops moments, kan forekomme uden varsel, og det kan være frustrerende og pinligt. Vi kan forsikre dig om, at det er meget almindeligt, og der er meget du kan gøre for at få kontrol over blæren igen. Træning er godt, men det kan også hjælpe at tale med din jordemoder eller praktiserende læge ved dit kontrolbesøg efter fødslen, og tale med dine venner. 
 
Og det er altid godt at vide, at TENA Lights altid er parat til at yde diskret beskyttelse og sikkerhed, når du har brug for lidt ekstra støtte.