Essitys afdeling for IQ Solutions har til opgave at udvikle digitale løsninger for inkontinens. Axel Nordborg er lederen af denne afdeling – han er uddannet ingeniør med en ph.d. i medicinske materialer fra Kungliga Tekniska högskolan (KTH) og en baggrund som ledelseskonsulent og entreprenør inden for sundhedspleje. Vi mødte Axel i Stockholm, hvor han bor sammen med sin kone og tre børn, for at høre, hvad fremtiden vil bringe til ældreplejen, og hvordan TENA forbereder sig til at imødegå udfordringerne i et samfund med en aldrende befolkning.
Sp.: Hvad er dine forudsigelser for, hvordan plejesektoren vil ændre sig i takt med den hurtigt voksende ældre befolkning?
Vi ved, at der i 2050 vil være næsten en milliard flere mennesker over 65 år end der er i dag. Vi har allerede over 400 millioner mennesker med inkontinens i verden, og vi ved, at forekomsten af inkontinens stiger med alderen. Så det lægger virkelig pres på systemet.
Med disse tendenser vil vi se et skift til pleje i hjemmet. Og det betyder et skift til uuddannede plejere – grundlæggende pårørende, der yder pleje. De har brug for støtte. Og det er hvad de fortæller os, når vi spørger dem.
Det andet, der sker, er, at hvis vi har et skift til pleje i hjemmet, har vi også borgere på plejecentre, der er mere ressourcekrævende. For selvom man har uddannet plejepersonale dér, er deres arbejdsbyrde anderledes.
Sp.: Hvordan har COVID-19 påvirket dette billede?
Hvis vi ser på, hvordan pandemien har påvirket tendenserne, ser vi egentlig ikke nogen nye tendenser. Vi ser igangværende tendenser, der tit er kraftigt fremskyndet af COVID-19.
Tag f.eks. den omsorgsydende pårørende. Det forventes, at den pårørende tager sig af familiemedlemmet. Det er som udgangspunkt hårdt. Nu må den pårørende så ovenikøbet ikke have fysisk kontakt med vedkommende og skal holde afstand. Så kravene er steget, og tendenserne er blevet fremskyndet. Hvordan bevarer man værdigheden og det menneskelige aspekt i plejesituationen, når det sker? Hos TENA har vi derfor genovervejet og nytænkt måden, vi leverer vores serviceydelser på.