Motivationen til at gøre en forskel

Essity og NHS arbejder sammen for at bevise fordelene ved individuel pleje
En professionel plejer hjælper en borger på et plejecenter med at knappe sin skjorte En professionel plejer hjælper en borger på et plejecenter med at knappe sin skjorte

Vi er alle unikke. Med vores egne ønsker og behov. Og vi har alle forskellige former og størrelser. Så når det handler om inkontinens, hvorfor er det så svært at blive set og behandlet som en individuel person?

Forandring sker ikke på én dag

TENA har i mange år arbejdet på at promovere og bevise fordelene ved en personcentreret tilgang til kontinenspleje. Og årsagen er ganske enkel: personcentreret pleje gavner alle. Men hvis fordelene er så klare, hvorfor arbejder alle plejecentre ikke på denne måde?

Måske fordi virkelig forandring ikke sker på én dag. Folk har brug for at se beviser og være parate til at handle. Takket være et nyligt studie udført af Essity i samarbejde med det offentlige sundhedsvæsen i Storbritannien (NHS) ser flere mennesker end nogensinde før nu beviserne. Og beviser fra dette studie var overvældende – bedre pleje, reduceret arbejdsbyrde og en voldsom omkostningsbesparelse på omkring 500 millioner britiske pund. Det otte uger lange studie fandt sted på et NHS distrikt i England. Fokusset var på effekten på kontinenspleje, når absorberende produkter blev valgt baseret på individuelle behov i stedet for pris pr. enhed.

Bedre pleje, reduceret arbejdsbyrde og en besparelse på omkring 500 millioner £.

En af drivkræfterne bag undersøgelsen var Richard Maddison, Public Affairs Market Access og Strategic Health Manager hos Essity. Richards vigtigste rolle er at påvirke beslutningstagerne og overbevise dem om at se på indkøb med fokus på langsigtet værdi og besparelser med totaløkonomiske aspekter.

Forståelse af fremtidens udfordringer

Før han arbejdede for Essity, arbejdede Richard for NHS, hvor et af hans ansvarsområder var indkøb. Efter at han kom til Essity, er han begyndt at arbejde inden for kontinenspleje, så han forstår om nogen de udfordringer, som både beslutningstagere og plejerpersonale står overfor, både i dag og i fremtiden. Richard har også fået en større forståelse af de daglige udfordringer med inkontinens, da hans professionelle og personlige liv begyndte at smelte sammen. 

“Jeg plejede at passe mine bedsteforældre og besøgte dem tre gange om ugen. Da den første lockdown så kom, tog min bedstemor mig til side og bad mig om at købe inkontinensbind. Det var første gang, vi fandt ud af, at hun havde problemer. Fra da af blev jeg hendes plejer.” 

At passe sin bedstemor gav ikke kun Richard reel indsigt i de daglige udfordringer med et liv med inkontinens, det gav ham også et drive i forhold til at gøre en forskel.

“I begyndelsen af ​​undersøgelsen var det kun 2 % af personerne, der havde selvstændige toiletbesøg (uden assistance) som en del af deres pleje-handleplan. Ved afslutningen af ​​undersøgelsen var dette tal steget til 20 %.”

Richard Maddison, Essity UK

Richard Maddison, Public Affairs Market Access og Strategic Health Manager hos Essity.
. Richard Maddison, Public Affairs Market Access og Strategic Health Manager hos Essity.

“I begyndelsen af ​​undersøgelsen var det kun 2 % af personerne, der havde selvstændige toiletbesøg (uden assistance) som en del af deres pleje-handleplan. Ved afslutningen af ​​undersøgelsen var dette tal steget til 20 %.”

Richard Maddison, Essity UK

Brug den rette information på den rigtige måde

I forbindelse med studiet var lederne af NHS-distriktet meget ivrige efter at gøre noget for at hjælpe borgerne. Og nøglen til dette var at indsamle de rigtige oplysninger og bruge dem på den rigtige måde. Richard og hans team startede med plejebehovs-profiler, hvor hver borger fik udarbejdet en profil baseret på deres individuelle behov og anbragt i en kategori – fra uafhængig og mobil til afhængig af hjælp. De trænede også plejepersonalet i at indsamle de rigtige oplysninger om hver borger, herunder antal lækager og produktskift, produkttype, sugeevne og lignende.

Efter en uge blev dataene gennemgået sammen med en af NHS-distriktets egne kontinensspecialister. Med støtte fra Essity besluttede kontinensspecialisten derefter, hvilken produkttype eller sugeevne der var mest velegnet for hver borger. Når de nødvendige ændringer var foretaget, blev oplysningerne indsamlet igen og sammenlignet med de tidligere data. Forbedringerne var øjeblikkelige og tydelige at se for alle.

“Oprindeligt brugte 86 % af borgerne det traditionelle absorberende produkt, en todelt løsning med en åben ble og en fikseringstrusse. Efter ændringen var dette tal reduceret til 18 %, hvor flere nu bruger bukseble eller bælteble”, forklarer Richard. “Dette viste, at den todelte løsning tydeligvis ikke var velegnet til alle.” Og det var ikke kun typen af bleer, der blev ændret, det samme gjorde antallet af brugte produkter og de fordele, de gav.

Sikker, glad og færre bekymringer

Undersøgelsen var en stor succes, og resultaterne blev omtalt i hundredvis af publikationer. Men for Richard kom et af de mest givende øjeblikke fra en af ​​borgerne.

“Efter undersøgelsen fortalte en borger mig: “Jeg føler mig meget tryggere nu end før. Jeg er gladere, og jeg behøver ikke bekymre mig om lækager.” Når man bliver ældre, burde man ikke behøve at bekymre sig om noget. At høre denne person sige, at vedkommende var glad og ikke behøvede at bekymre sig, betød derfor virkelig meget.”

Der kan stadig være en lang vej hen imod at skabe fokus på kontinensplejen som personcentreret pleje frem for et fokus på omkostninger. Ved at udføre flere undersøgelser, indsamle og sammenligne data og kombinere dem med dedikationen og drivkraften hos folk som Richard og hans kolleger hos Essity, kan der dog ske reel forandring.

Referencer:

  1. Leveret af NHS

Læs relaterede artikler