Det gør det nemmere for beboerne at finde toilettet om natten. Brug gerne et ravfarvet, varmt og dæmpet lys for at hjælpe med at minimere søvnforstyrrelser. Prøv også lysbaserede bevægelsessensorer, der tænder automatisk.
*Required fields
Det gør det nemmere for beboerne at finde toilettet om natten. Brug gerne et ravfarvet, varmt og dæmpet lys for at hjælpe med at minimere søvnforstyrrelser. Prøv også lysbaserede bevægelsessensorer, der tænder automatisk.
*Required fields
Markering af toiletdøren og brug af kontrastfarver kan gøre det lettere for beboerne at identificere toilet, lyskontakt og toiletsæde. En hævet toiletstol eller gelændere forbedrer placeringen, hvilket gør toiletbesøg mere sikre og mere behagelige.
*Required fields
Dette er især vigtigt, når man plejer personer med kognitiv svækkelse, da de muligvis ikke er i stand til at genkende signalerne fra blæren eller tarmen eller ved, hvad de skal gøre, eller hvor de skal gå hen, når de skal på toilettet.
*Required fields
Nogle beboere kan have nedsat mobilitet eller fingerfærdighed. Så tøj, der er nemt at tage af og på, kan hjælpe med at undgå uheld. Hvis der kræves inkontinensprodukter, er buksebleer et godt valg til at gøre toiletbesøget lettere og bevare uafhængigheden. De er nemme at trække op og ned og gør, at beboeren kan forblive selvhjulpen i længere tid.
*Required fields
Sørg for, at toiletområdet holdes rent, hygiejneartikler er inden for rækkevidde og at beboerne nemt kan tilkalde assistance, hvis det er nødvendigt.
*Required fields
Det kan være svært for nogle at acceptere, at de har brug for hjælp til toiletbesøg. Så giv ros og vær altid positiv. Skab værdighed ved at sørge for privatliv og få dem til at føle sig godt tilpasse, i kontrol og værdsatte. Det er god toiletstøtte!
*Required fields
Dette kan øge risikoen for, at beboere oplever et uheld, hvilket kan påvirke deres følelse af værdighed og selvværd. Hvis der sker et uheld, så sig noget beroligende som normaliserer situationen, f.eks. “det kan ske for os alle, jeg skal nok hjælpe dig”.
*Required fields
Toiletstøtte bør være fleksibelt. Det er godt med faste rutiner, men du bør også være fleksibel og sørge for, at der er hjælp til at komme på toilettet, når det er nødvendigt. Se altid efter tegn på, om beboeren måske skal på toilettet i løbet af dagen. De fleste mennesker har brug for at gå på toilettet 4-8 gange i dagtimerne, og nogle gange om natten, hvis de er over 60. En gennemsnitlig plan for toiletbesøg omfatter besøg ved opvågning om morgenen, efter morgenmaden, omkring frokosttid, om eftermiddagen, om aftenen og før sengetid.
*Required fields
Produkter til inkontinens bør aldrig erstatte et toiletbesøg. Bliv ved med at opmuntre dine beboere og hjælp dem på toilettet, når det er nødvendigt. Hvis de har brug for inkontinensprodukter, skal du vælge en individuelt egnet produkttype i den rigtige størrelse, med den rette sugeevne og sørge for, at produktet er placeret sikkert for at undgå ubehag og gnidninger mod huden samt for at forhindre lækager.
Med over 60 års erfaring er TENA verdens førende brand inden for kontinenspleje*. Vi tilbyder et komplet udvalg af absorberende produkter, hudpleje og digitale velfærdsteknologiske løsninger, der er skræddersyet til behovene hos borgerne, deres familier og sundhedspersonalet.
Med TENA er Essity i spidsen for udviklingen af produkter og tjenester, der bidrager til at forbedre værdighed og livskvalitet. Vi stræber efter en bæredygtig kontinenspleje med bedre pleje og bedre produkter.
*Kilde: Euromonitor International Limited; Retail Adult Incontinence, all channels, RSP value sales, Tissue & Hygiene, 2024 edition.
TENA er et Essity brand – en førende, global hygiejne- og sundhedsvirksomhed. Hver dag bliver vores produkter, løsninger og tjenester brugt af milliarder af mennesker verden over. Vores formål er at nedbryde barriererne til velvære til gavn for forbrugere, patienter, plejepersonale, kunder og samfundet. Vores produkter forhandles i ca. 150 lande under de førende globale mærker TENA og Tork og andre stærke mærker som Actimove, Cutimed, JOBST, Knix, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, ModiBodi, Nosotras, Saba, Tempo, TOM Organic og Zewa. I 2024 havde Essity en omsætning på ca. 146 mia. svenske kroner (13 mia. euro) og 36.000 ansatte. Virksomhedens hovedkvarter ligger i Stockholm, Sverige, og Essity er noteret på Nasdaq Stockholm. Flere oplysninger på essity.com.