Bedste rutiner for søvn og pleje om natten

Det er vigtigt at yde individuelt tilpasset pleje om natten for at hjælpe borgere med at få en god nattesøvn. Vi kan hjælpe dig med at forstå søvnens funktioner, og hvordan søvn relaterer til inkontinens, og vi kan give tip til at skabe en effektiv rutine for pleje om natten.

Hvorfor er søvn så vigtig?

Søvn hjælper os med at genoplade og restituere samt reparere muskelvæv efter en aktiv og stimulerende dag. Mens vi hviler kroppen, identificerer vores immunforsvar indtrængende elementer og “forbereder” genkendelsen af disse elementer i sin hukommelse for at blive mere modstandsdygtig over for infektion. Søvn konsoliderer også hukommelsen, så vi er skarpere i vores vågne timer.

Hvad kan forårsage hyppige toiletbesøg om natten?

For ældre beboere med behov for særlig pleje kan afbrudte søvnvaner medføre humørsvingninger, svækket dømmekraft og hukommelse, øget sensitivitet over for smerte, øget risiko for infektion, øget risiko for at falde og besvær med at klare daglige aktiviteter og genoptræningsprogrammer. 

Kroppen ændrer sig med alderen, og søvnen bliver mere overfladisk, så vi risikerer at vågne hyppigt. Nyrefunktionen falder også, og blæren bliver mindre elastisk, hvilket medfører et behov for at tømme den hyppigere om natten. 

Højere alder øger også risiciene forbundet med at gå på toilettet om natten. Forskning1 udført på basis af over 400 fald, der forekom blandt hospitalspatienter, der var over 60 år gamle, viste, at mere end 1/3 af alle fald var forbundet med toiletbesøg, og halvdelen af dem forekom om natten. 

Der er helbredsmæssige tilstande og bivirkninger fra medicin, som kan forårsage og øge vandladning om natten, f.eks. hjerte- og nyrelidelser, diabetes, tranginkontinens og vanddrivende medicin. Hvis du tror, at du har en underliggende helbredstilstand, eller at din medicin forårsager natlig vandladning, bør du kontakte din læge. Sommetider kan en lille ændring, som hvornår du tager din medicin, hjælpe med at reducere bivirkningerne. 

Søvnløshed kan også føre til hyppigere natlig vandladning, da kroppen producerer mere urin, når vi er vågne. Der er mange kroniske tilstande, som kan medføre søvnløshed, f.eks. urolige ben, søvnapnø, Alzheimers sygdom og Parkinsons sygdom. 

Mange kroniske sygdomme forårsager også ubehag eller smerter, og behandling af bagvedliggende helbredsproblemer og korrekt smertebehandling vil derfor forbedre søvnen og reducere produktionen af urin om natten.

Tips til en effektiv plejerutine om natten

For at hjælpe dine borgere med at få en god nattesøvn har vi udarbejdet nogle få trin til at hjælpe med at minimere søvnforstyrrelser og gøre din plejerutine om natten mere effektiv.

1. Start med det grundlæggende

Inden de skal i seng, skal du sørge for at borgeren har tømt tarmen og blæren. De bør have en god afføringsrutine om dagen for at mindske risikoen for tarminkontinens om natten. For at undgå vandladning om natten bør væske undgås to timer før sengetid. Husk, at koffein ikke kun holder os vågne, det øger også behovet for at lade vandet, så det er bedst at reducere indtaget af koffein af hensyn til nattesøvnen. Der er også helbredstilstande og bivirkninger ved medicin, der kan medføre og øge natlig vandladning, f.eks. diabetes og vanddrivende midler. 

For at forbedre chancen for at sove igennem uden at vågne om natten bør borgerens soveplan om dagen styres for at skære ned på antallet og længden af perioder med søvn. Vandladning om natten kan også reduceres ved at bruge støttestrømper og have benene oppe om eftermiddagen, da det hjælper kroppen med at håndtere den væske, der er ophobet i benene i løbet af dagen.

2. Prøv at bruge et natbind

Hvis borgeren er inkontinent om natten, kan et bind, der er særligt udviklet til brug om natten, anvendes. TENA ProSkin Pants Night yder god beskyttelse, når borgeren ligger ned, med 16% større sugeevne og beskytter skrøbelig hud i længere tid. 99% af plejere siger, at borgerne forbliver tørre hele natten3, og laboratorietests har vist, at de er 32% mere tørre efter 7 timers brug4. Brug af TENA ProSkin Pant Night vil absorbere lækager om natten, hvis borgeren ikke er i stand til at komme på toilettet eller har ufrivillig vandladning om natten uden at vågne.

3. Indfør gode sovevaner

Hvis borgerne lider af søvnmangel, kan du overveje deres aktiviteter om dagen. Får de tilstrækkeligt med frisk luft og motion? Prøv at inkludere lettere strækøvelser i den daglige rutine. Ser de TV før sengetid? Prøv at læse eller lytte til musik i stedet for. Drikker de alkohol? Prøv at begrænse indtaget af alkohol, da det, selvom det virker sløvende, faktisk kan forstyrre kroppens søvnregulering. Sørg for, at borgeren har en afslapningsrutine, der fremmer en sund og afslappet tilstand. 

4. Tag hensyn til borgernes sikkerhed

Hurtige toiletbesøg om natten på egen hånd indebærer en risiko for ældre mennesker. En løsning kan være at have en bækkenstol ved siden af sengen. Men hvis dette ikke kan lade sig gøre eller er ønsket, skal man sørge for, at borgerens vej til toilettet er uden forhindringer. Installer lys med bevægelsessensor, og løs risikoelementer på ruten. Hvis borgeren har demens og nattevandring er et potentielt problem, kan det være en hjælp at installere en sengealarm, hvis patienten står op og begynder at gå.

5. Pas godt på skrøbelig hud

Ubehaget ved problemer med irriteret hud kan påvirke en borgers søvn væsentligt, og kan bidrage til at øge behovet for at urinere om natten. For at hjælpe med at opretholde naturlig hudsundhed har vi udviklet en tre-trins løsning til hudsundhed for personer, der lever med inkontinens:

 En pakke TENA ProSkin Comfort inkontinensbind

Hold huden tør med TENA ProSkin hurtigt absorberende produkter for at reducere fugt på huden både om dagen og om natten.

En pakke TENA ProSkin vådservietter

Hold huden ren med TENA ProSkin vådservietter og vaskecremer.

En pakke TENA ProSkin Barrierecreme

Beskyt huden ved at påføre TENA ProSkin Zinkcreme til følsom hud eller TENA Barriercreme for at beskytte mod irritanter.

6. Yder beskyttelse, støtte og komfort

Uanset hvor meget du prøver, kan episoder med inkontinens om natten simpelthen ikke undgås for nogle beboere. Men du kan hjælpe med at gøre deres oplevelse væsentligt mere behagelig vha. beskyttende foranstaltninger og specialiserede produkter. Inkontinensprodukter er en god løsning, men du skal sørge for at bruge den korrekte størrelse, type og sugeevne for borgeren, og at de er placeret korrekt.

TENA ProSkin Pants Night ‒ designet til brug om natten

TENA ProSkin Pants Night er specielt designet til brug om natten. Med 16% mere sugeevne bagtil2, hvor det betyder mest, når brugeren ligger ned, holder de skrøbelig hud tørrere og mere beskyttet i længere tid. De understøtter selvstændige toiletbesøg og er lige så nemme at tage af og på som almindelige underbukser, hvilket giver borgere større uafhængighed. 

Fremstillet af åndbare materialer og forsynet med Triple Protection for tørhed, blødhed og lækagesikkerhed, hvilket giver en fremragende succesrate. Hele 99% af plejemedarbejdere siger, at deres beboere holder sig tørre hele natten3, og laboratorietests har påvist, at produktet holder dem 32% tørrere efter 7 timers brug4. Alle produkter i TENA ProSkin-serien er blevet dermatologisk testet og akkrediteret af Skin Health Alliance.

Læs mere
TENA ProSkin Pants Night ‒ designet til brug om natten

1 Rose G, Decalf V, Everaert K, Bower WF. Toileting-related falls at night in hospitalised patients: The role of nocturia. Australas J Ageing. 2019;00:1-7. https://doi.org/10.1111/ajag.12696

2 Sammenlignet med TENA ProSkin Pants Super

3 5602: TENA Pants Night, Quant In-home CUT, Polen, Nov 2019, n=128

4 Laboratorietests viser, at TENA ProSkin Pants Night er signifikant tørrere (32%) efter 7 timer (Rewet Lab Data og måling ved 7. time af TENA ProSkin Pants Night sammenlignet med TENA ProSkin Pants Super).