I Servicelovens § 112 står:
Kommunen yder støtte til hjælpemidler til personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, når hjælpemidlet:
- I væsentlig grad kan afhjælpe de varige følger af den nedsatte funktionsevne.
- I væsentlig grad kan lette den daglige tilværelse i hjemmet.
- Er nødvendig for, at den pågældende kan udøve et erhverv.
Formålet med Serviceloven er:
- At tilbyde rådgivning og støtte for at forebygge sociale problemer
- At tilbyde en række almene serviceydelser, der også kan have et forebyggende sigte
- At tilgodese behov, der følger af nedsat fysisk og psykisk funktionsevne eller særlige problemer
- At fremme den enkeltes mulighed for at klare sig selv - At lette den daglige tilværelse og forbedre livskvalitet
- Hjælpen bygger på den enkeltes ansvar for sig selv og sin familie
- Hjælpen tilrettelægges ud fra den enkelte persons behov og forudsætninger og i samarbejde med den enkelte
Udredning
… kan opdeles i en lovmæssig og en faglig udredning:
1) Det lovmæssige grundlag for den kommunale sagsbehandling er Servicelovens § 112 og Retssikkerhedslovens § 10, 11 og 12.
2) Den faglige udredning foregår som et samarbejde mellem borgeren, kommunens sygeplejersker med kontinensansvar, borgerens egen læge og evt. speciallæger eller sygehusafdelinger.
Henvendelse
… kan ske på flere måder:
1) Borgeren retter selv henvendelse til kommunen med et ønske om hjælp til sit inkontinensproblem.
2) Speciallæge sender erklæring efter endt undersøgelse/behandling med henblik på bevilling.
3) Plejepersonale observerer/rapporterer et inkontinensproblem.