Det ser ud til, at du befinder dig i <country>

Find lokale oplysninger på din TENA markedsside.

Vores historie om ansvar

Hos TENA har det altid været vores mål at beskytte mennesker. Og efterhånden som den globale bevidsthed om klimakrisen er blevet større med årene, har vi fulgt med. Ved at forbedre og lære, skridt for skridt. Ved at opfinde nye måder at beskytte ikke kun mennesker, men også planeten. 
 
Her er nogle af de største øjeblikke på den rejse.
Fem vindmøller på toppen af en grøn bakke, med skyer og solskin, og bjerge i baggrunden.

2020

TENA skifter til vedvarende energi på alle europæiske fabrikker

I dag kommer kun en lille del af det globale energiforbrug fra vedvarende energikilder. Men andelen er voksende, og vi er med til at føre an i denne forandring. I 2020 overgår TENA til 100 % vedvarende energi på alle vores fabrikker i Europa – et skridt, der vil medføre en betydelig mindre co2-belastning for vores produkter

Logoet for Det nordiske Svanemærke på en baggrund af grønne træer

2019

TENA produkter kvalificeres til Det nordiske Svanemærke

Det nordiske Svanemærke er et af verdens strengeste miljøcertifikater, som evaluerer et produkts miljøpåvirkning i vigtige faser af dets livscyklus. Med dette ikoniske logo, som nu kan ses på udvalgte TENA produkter, kan du have endnu større tiltro til, at du har truffet et valg, som påvirker planeten endnu bedre.

TENA produkter på et transportbælte i en produktionsfacilitet.

2019

Et udfordrende, nyt mål for bæredygtig emballage

Vi er forpligtiget til at gøre vores emballage 100 % genanvendelig med 85 % genbrugte materialer. Og vi er ved at nå det hurtigt. I slutningen af 2019 var den samlede mængde genbrugte materialer i emballage for alle Essity-brands 68 %.

Logo for De Videnskabsbaserede Mål

2018

Forpligtigelse til et renere miljø: ambitiøse mål for at reducere klimapåvirkningen

I 2018 blev vores nye mål, at reducere udledningen af drivhusgas med 25 % for energi og elektricitet i produktionen og 18 % for vigtige råstoffer, transport og affald, godkendt med initiativet, De Videnskabsbaserede Mål. Det betyder, at vores klimaforpligtigelse følger Paris-aftalen. 

Tre børn på en strand, der skriver en besked og sætter håndaftryk i et hjerte, de har tegnet i sandet.

2018

Forpligtigelse til at handle: vores Aktiveringsplatforme for Bæredygtighed

Bæredygtighed er dybt rodfæstet i vores virksomhed, og vi bygger vores fremtid på tre nye platforme: Velbefindende handler om at pleje og vove og handle modigt, når det gælder sociale problemstillinger, som andre ikke gerne udfordrer. Mere fra mindre betyder, at man skaber mere værdi med færre ressourcer, og Cirkeløkonomi betyder innovation af produkter, der er lavet af vedvarende eller bæredygtige materialer, og udforskning af løsninger for genbrug.

Solstråler gennem høje fyrretræer skaber lyspletter på jorden i en mørk skov. EPD-logoet er overlejret billedet.

2017

Gennemsigtighed på et helt nyt niveau for TENA produkter

En miljøproduktdeklaration er en uafhængig kontrol, der viser miljøoplysninger om et produkt på baggrund af den komplette livscyklus. Ved at efterleve denne standard får TENA et solidt udgangspunkt for at dokumentere vores produkters miljømæssige præstation. 

Seks farvede paneler i et net, hver med et ikon og hvid tekst, som oplister FNs verdensmål for bæredygtig udvikling 3, 5, 6, 12, 13 og 15.

2016

Store planer for global handling: tilslutning til FNs verdensmål for bæredygtig udvikling

FNs verdensmål for bæredygtig udvikling er en rettesnor for at imødekomme de mest presserende, globale udfordringer, som skal være gennemført i 2030. Vi vælger at prioritere de mest relevante mål for vores virksomhed, hvor vi har betydelig ekspertise og kan bidrage. Arbejdet med at opfylde disse mål vil gøre verden til et bedre sted.

To smilende kvinder ved et TENA produktionsfacilitet, der undersøger et absorberende produkt.

2016

Reduktion af produktionsaffald – ny ambitiøs målsætning

På vores vej mod det ultimative mål, en affaldsfri produktion, har vi sat os et konkret mål: Alle Essitys produktionsfaciliteter skal omsætte alt affald til anvendelige materialer eller energi i 2030. 

Et netværk af sensorkredsløb placeret på det absorberende område af et hvidt absorberende produkt, som peger op i en lille, rektangulær æske med påskriften TENA.

2013

Lancering af TENA Identifi™ – mere viden, bedre resultater, lavere CO2-belastning

For professionelle plejere er det vigtigt at forstå individuelle behov. TENA Identifi er en ny teknologi, der registrerer en borgers vandladning, hvilket lader plejeren handle på baggrund af dybdegående viden om vandladningsmønstre og urinmængde. Udover 62 % færre lækager1 for borgere resulterer det i 4 % færre skift af inkontinensprodukter1 og 56 kg mindre affald per borger om året2.
 
 
 
1) Kunderesultater fra 210 før og efter monitoreringsrapporter udført med TENA Identifi™ i Danmark. Monitoreringsrapporter blev udført i perioden fra juni 2013 til juni 2015.
2) Resultater baseret på 207 brugere i 25 kommuner i Sverige, marts 2017 

Syv par fødder udgør en cirkel i højt, grønt græs.

2011

Vores nye mål for innovation: mennesker og natur

Mindst 33 % af nye innovationer vil nu medføre sociale og/eller miljømæssige forbedringer. Vi vil forbedre ressourceeffektiviteten og reducere miljøbelastningen ved at arbejde med hele livscyklussen for nye innovationer. 

En plejemedarbejder på et plejecenter hjælper en ældre kvinde med gangstativ.

2011

Lancering af TENA Helhedsløsning: et partnerskab for større plejekvalitet og en lavere co2-belastning

TENA Helhedsløsning er en struktureret måde at forbedre borgeres velbefindende på i samarbejde med plejeenheder, som er bedre for miljøet. I gennemsnit reduceres den tid, som bruges på inkontinens-relaterede opgaver i plejeenheder, med 44 %*, og affaldsmængden reduceres med 31 %*.
 
 
 
* Gennemsnitsprocenter fra mellem 85-181 casestudier for TENA Helhedsløsninger fra hele verden, hovedsageligt Europa, men også USA, Canada og Kina. Resultater varierer på tværs af lande og plejeenheder 2011-2013 

En række fodspor på en strand forsvinder i det fjerne.

2008

Et udfordrende, nyt CO2-mål: Reducér CO2-belastningen fra TENA produkter med 50 %

Opdatering: Siden dette mål blev vedtaget, har vi reduceret CO2-belastningen fra vores bind, indlæg og underbukser med 11-33 %, og vi er på vej til at nå eller overstige vores mål på 50 % i 2030.

Produktillustration fra en kampagne fra 80’erne, der viser inkontinensprodukterne Tenaform og Tenette.

1983

TENA brand registreret – et nyt kapitel i en spændende historie

Brandet TENA blev registreret i 1983, og, som vores produkter, har det udviklet sig over tid. I løbet af årene har vi lyttet, innoveret, og været frontløbere for nye produkter. Vi startede ydmygt, men er blevet verdens førende inkontinens-brand, som bruges af millioner over hele verden.

To forskere i hvide kitler ser i deres noter i et laboratorie.

1970’erne

Produktsikkerhed – med os helt fra starten

Produktsikkerhed har været centralt for brandet TENA siden starten. Alle TENA produkter undergår strenge sikkerhedsprocedurer og er sikre at bruge til deres tilsigtede formål. De indeholder almindelige materialer, der har været brugt i mange forskellige absorberende hygiejneprodukter i mange år af millioner af brugere i hele verden.

En trykt reklame fra 1960’erne, der viser en model med en engangs-inkontinensble på.

1960’erne

Vi starter med begyndelsen: bryder tabuer, forbedrer livskvaliteten

Vi startede i de tidlige 1960’ere, da vi (som en svensk virksomhed, der dengang hed Mölnlycke) udviklede vores første engangsbleer og underbukser til inkontinenspatienter. Vi var de første til at reklamere for inkontinensprodukter åbent, hvilket skabte bevidsthed og accept af denne almindelige tilstand.