Sammen kan vi hjælpe mænd med at få det bedre med inkontinens

En ældre mand, som nu har kontrol over sin inkontinens, nyder at tilbringe kvalitetstid med sit barnebarn

I vore dage er vi alle vant til at dele. Vi deler fotos og videoer på sociale medier, og årlige oplysningsinitiativer som Movember opfordrer folk til at dele deres erfaringer vedrørende andre sundhedsproblemer. Men selvom flere mennesker nu er mere åbne, er inkontinens hos mænd stadig hyllet i tavshed. Som en hjælp til at starte samtalen har vi samlet nogle hjælpsomme tip til at tale om inkontinens hos mænd. Vi har også samlet lidt støtteinformation, som kan deles. 

Studier har vist, at 1 ud af 4 mænd døjer med en eller anden form for inkontinens. Det kan skyldes en forstørret eller betændt prostata (prostatitis), diabetes, vanddrivende medicin eller operation. Faktisk oplever 70 % (2) af mænd inkontinens efter prostataoperation, og 40 % (3) har svært ved at kontrollere blæren efter strålebehandling. Men selv om al denne evidens viser, hvor almindeligt inkontinens hos mænd er, beder kun 4 % (4) af mænd om hjælp.

Behandling af inkontinens kræver forståelse – ikke kun bind

Hos TENA har vi hjulpet folk med at håndtere inkontinens i over 60 år, så vi forstår, hvor svært det kan være for mænd at bede om hjælp. Men vi kender også risiciene, hvis de ikke gør det – dårlig hudsundhed, depression, tilbagetrækning, endda plejehjem. Ved at TENA viser mænd, at inkontinensbeskyttelse er blevet meget bedre, og initiativer som Movember, der viser, at holdninger omkring mænds sundhedstilstande ændrer sig, vil flere mænd forhåbentligt forstå, at der er masser af støtte at få. De behøver blot at spørge.

Sådan kan apoteker starte samtalen om inkontinens hos mænd

  1. Afdramatisér situationen 
    Det er almindeligt, at mænd føler skam, når de søger hjælp til inkontinens. Som apoteker er et godt første skridt derfor at afdramatisere situationen ved at gøre det let at finde inkontinensprodukter. Det kan også hjælpe med at identificere kunder, som kan have brug for hjælp. Du kan derefter stille dem åbne spørgsmål. For eksempel: Har du brug for hjælp til at finde det, du leder efter i dag? Vil du hellere tale om det i fortrolighed? 
  2. Giv råd om livsstil 
    TENA studier har vist, at mænd værdsætter råd om livsstil, der kan hjælpe dem med at forbedre deres situation. Så prøv at finde ud af så meget, som du kan om kundens livsstil ved at stille spørgsmål. For eksempel: Beskriv en typisk dag. Hvornår oplever du mest ufrivillig vandladning – f.eks. på arbejde, under motion, når du spiser og drikker? 
  3. Anbefal det rigtige produkt
    Med så mange inkontinensprodukter at vælge imellem, er det et problem for mange mænd at vælge den rigtige beskyttelse. Ved at stille de rigtige spørgsmål kan du hjælpe med at lede kunden til det bedste produkt for dem. For eksempel: Kan du beskrive mængden af urin, og hvornår det forekommer, f.eks. nogle få dråber eller mere, om dagen eller natten, når du er mere aktiv?

Støtte, du kan dele med dine kunder

1. Baseret på en spørgeundersøgelse udført af Essity i 2012 blandt mænd over 40 i USA, Storbritannien, Tyskland, ItalienRuslandog Mexico. Data foreligger, men er ikke udgivet. 
2.https://www.cancerresearchuk.org/about-cancer/prostate-cancer/practical-emotional-support/bladder-problems 
3.https://www.cancerresearchuk.org/about-cancer/prostate-cancer/practical-emotional-support/bladder-problems 
4. Kilde: 1.EngströmG., Walker-EngströmM.,LööfL.,LeppertJ. Prevalence of three lower urinary tract symptoms in men—a population-based study. Family Practice. Februar 2003. s 7-10.